söndag 25 januari 2009

Rotari Brut Riserva

Som en bonus bjuder jag på några korta rader kring ett vin som bjöds på igår till uppmärksammandet av ätteläggens tvåårsdag.

Dagen efter hade vi en halvfull flaska kvar i kylen som jag smakade av med möjlighet att närmare känna efter vad det var vi bjöd gästerna på.

En brödig doft med citrus, nötter och en något oxidativ ton pekar på inspiration från Champagne. Bra så här långt.

I munnen har Rotarin en frisk syrlighet och bra bubblor med smak av citrus, gula äpplen och en svagt oxidativ ton och viss krämighet.

Med tanke på pengarna tycker jag att det här är helt fenomenalt bra. Givet att man inte bjuder hem någon champagnesnobb kan jag lova att inte någon gäst kommer bli besviken på detta bubbel. Fyndstämpel utfärdas härmed för Rotari brut riserva.

PS. Den initiala entusiasmen dämpas något vid mötet med mat. Det är först vid middagen som det blir uppenbart att Rotarin inte har lika mycket tryck i smaken som en champagne. Men jag reviderar inte fyndstämpeln trots denna invändning. DS.

Inga kommentarer: