tisdag 30 december 2014

2011 Niepoort Vertente

Det är inte ofta det dricks portugisiska viner i vårt hem. Varför vet jag inte då jag vid flera tillfällen druckit viner från denna del av den iberiska halvön med välbehag. Den förklaring som ligger närmast till hands är nog lättja. Det är väl enklast helt enkelt att hålla sig på de upptrampade stigarna. Nu såg jag att detta vin blev rekommenderat någonstans och då beställde jag en flaska. Någonstans fanns också ett önskemål om att producenten skapat en lättare version av sina portviner.

Vinet är väldigt ungt och det märks på en gång i den bångstyriga doften och smaken. Doften är underhållande och leder mig till Cabernet Franc och Loire med filmjölk och gräsighet. Men bären kommer längre söderifrån med blåbär, nypon och korinter. 

Smaken domineras av mörka och varma bär. Björnbär, blåbär, slånbär och korinter i en trevlig kompott. Vinet är inte så fylligt som jag trodde, utan något över medel. Syrligheten är riktigt pigg. 

Den första dagen var jag långt ifrån särskilt imponerad. Men dag två hade något av ungdomens ysterhet vädrats ut och vinet upplevdes avgjort mer harmoniskt och mindre komplext med mörk frukt och en mer portvinslika drag. Riktigt smaskigt faktiskt.  

Varunummer: 78257
Pris: 165 SEK

Inga kommentarer: