torsdag 3 september 2009

2007 Villa Cafaggio



Efter en längre tids bloggpaus är det dags för en nystart. Under sommaren har andra saker pockat på uppmärksamheten och lusten att dela med sig av sina vinupplevelser har inte varit så stor. Nu när hösten är här och livet går mer på rutin så att säga kanske det kan bli lite ordning på bloggandet också. Då min medbloggare står för de mer ordrika inläggen är jag lite mer återhållsam.

Lämpligt nog nystartar jag med samma vin som denna blogg startade med, standardchiantin från Cafaggio. Nu i 2007 års upplaga. Enligt uppgift är 2007 liksom 2006 en bra årgång i Toscana. Senast bloggen provade vin från Cafaggio var det San Martino som var föremål för granskning. Det gav blandade känslor. Visst, ett riktigt gott vin, men för pengarna inte lika imponerande.

Cafaggios baschianti är rakt igenom Sangiovese och lagras i stora fat under ett år, inga nymodigheter alltså.

Det märks också på både doft och smak. Detta är en traditionell chianti i dess bästa bemärkelse. Ett medelfylligt vin som är piggt, fruktigt, elegant och med en fin eftersmak. Perfekt denna dag samtidigt som sommaren går mot sitt ofrånkomliga slut. Ett vin som får mig att fundera på om det inte vore en riktigt bra idé att åka till Toscana snart.. Lagringspotentialen är jag dock något tveksam till, för min del är detta vin på topp nu och förtjänar att drickas ungt.

Två tummar upp för denna upplaga av Villa Cafaggio 2007 med andra ord.

Varunummer: 22817
Pris: 145 SEK

Inga kommentarer: