fredag 13 juli 2012

2010 Bourgogne Blanc Clotilde Davenne

Jag tror att intressen mår bäst av att odlas i trivsamhet när livet lunkar på. De senaste nio åren har det varit en helgritual för mig, och sedermera familjen, att korka ur en flaska vin på fredagen. Helst skall det vara ett vin som inte provats tidigare. För drygt ett år sedan försvann dock lusten att analysera och skriva om viner. Det var rätt mycket annat som krävde min uppmärksamhet, som exempelvis tillökning för tredje gången samt en flytt från radhus till villa.

Det tog ett tag, men så en dag vaknade intresset igen. Efter ytterligare en tid blev det också roligt att kika i sammanställningarna över månadens nyheter på systembolaget. Och några månader senare fick jag återigen en brinnande lust att skriva om vin. När jag dessutom började glömma bort vilka viner som jag provat kändes det naturligt att återigen föra bok.

Den här sommaren har ambitionen varit att bättre lära känna Chablis. Jag måste erkänna att jag funnit Chablisviner oangenämt äppelsyrliga och anemiska. I ärlighetens namn får dock faktaunderlaget sägas vara så fåtaligt att denna uppfattning närmast gränsar till att vara en fördom. Sedan var det ju det här med ståltankar. I mina öron låter det som något som främst hör hemma i den petrokemiska industrin eller möjligtvis på en tandläkarmottagning. 

Jag som alltid varit svag för solmogen och generös fruktighet som mognat till sig på franska ekfat tar avstamp i en Bourgogne Blanc från Clotilde Davenne. Det är bara att konstatera att första försöket utföll till belåtenhet. 

Doften är diskret och elegant med gråpäron, citrus och ett stänk av mineral. Smakintrycket är mer generöst än doften. Smaken är elegant och fantastiskt välbalanserad med citrus och äpplen, samt ett uns sockerlag från någon slags konserverad frukt som kan vara ananas eller persika. Främst är det eftersmaken som imponerar på mig. 

Det här är riktigt mycket pang för pengarna. Fler viner från producenten finns listade på bolaget och kvickt lägger jag en beställning. Chablis kanske inte är så tokigt ändå.

Varunummer: 5562
Pris: 99 SEK

Inga kommentarer: