måndag 27 augusti 2012

2009 Chateau Fourcas Hosten

Bordeaux 2009 verkar inte ha utlöst någon feeding frenzy som i fornstora dagar på bolaget. Det är befriande skönt att i lugn och ro kunna botanisera i utbudet och vända och vrida på flaskorna.

Andra har provat Chateau Fourcas Hosten och särskilt en kommentar om att man köper detta vin för att man inte har råd att köpa dyrare Bordeauxviner får mig att fundera lite.

Naturligtvis vore livet roligare om lördagsmiddagen kan krönas med en testkörning av den senaste årgången av Lafite Rothschild. Men priset har en återhållande effekt, det måste jag medge. Från tid till annan vädras åsikten att det inte är relevant att diskutera prisvärdet hos viner. Ett gott vin skall bedömas på egna meriter utan att väga in priset i bilden. Jag undrar om de som tycker så vägrar göra avkall på kvaliteten i andra sammanhang i livet. Jag menar, vad är poängen med att skutta runt i en Golf när man kan få en väsentligt häftigare körupplevelse i en Ferrari? Jag utgår också från att enbart Patek Philippe, Rolex eller Bulgari används för att hålla tiden eftersom priset indikerar att de är vida bättre än de flesta andra klockor som finns på marknaden. Att bortse från priset i bedömningen av vin framstår närmast som snobbism för mig eftersom jag tror att de flesta sansade människor gör en avvägning mellan pris och kvalitet i de flesta situationer i livet.

Prissättningsstrategin som tillämpas i Bordeaux är ett bra exempel på vad som kallas Veblen Good efter den nationalekonom som förklarade prissättningen av statusprylar. Det är helt enkelt så att höjda priser i sig skapar ökad efterfrågan för vissa produkter eftersom de blir mer åtråvärda ju dyrare de är. Vad är då poängen med att bortse från vad innehållet i flaskan kostar annat än om man vill demonstrera sitt ekonomiska välstånd? 

Som jag ser det finns två strategier att välja mellan. Antingen ger man sig in i matchen och betalar vad det kostar för att komma över eftertraktade etiketter eller så försöker man komma så långt det går för pengarna. Jag har valt det senare alternativet. Vid valet av Chateau Fourcas Hosten, som inte gjort sig känd som någon av de främsta egendomarna i Bordeaux, vore löjligt att påstå annat än att priset spelar in. 

Medan vinet luftas i glasen läser jag på och noterar att druvblandningen är 45 procent vardera av Cabernet Sauvignon och Merlot, som kompletterats med tio procent Cabernet Franc. 

Doften är dov, nästan mullrande, med mörk frukt, kaffe och någon slags sumpighet. Körsbär och svartvinbär är de bär som jag främst kommer att tänka på. En doft av en slags chokladpralin med vanilj som jag minns från barndomen gör sig också påmind. 

Det första som slår mig när jag smakar på vinet är kärvheten och den pigga syrligheten som känns närmast italiensk. Frukten är tät, mörk och modernt generös med körsbär, plommon och svartvinbär. Det verkar också som någon slängt i melittafilter med kaffesump i faten. Här bjuds rejält på kaffetoner i olika nyanser. Även om intrycket är ungdomligt och modernt finns ett rustikt drag och en del klassiska bordeauxattribut som lämnar ett positivt intryck.

Dag tre har vinet lugnat ner sig och doften är mer typisk med lite stall, läder och tobak jämte den mörka frukten. Även smaken känns mindre spretig och är riktigt bra. Det indikerar väl att att med några års lagring kan det bli en riktigt trevlig upplevelse när bitarna börjar falla på plats. Jag är faktiskt böjd att köpa några flaskor då det kan vara nog så angenämt att lämna statushetsen därhän och bunkra billig Bordeaux. Riktigt gott och prisvärt är mitt omdöme, även om det inte är någon Premier Cru.

Varunummer: 96051
Pris: 175 SEK

5 kommentarer:

Vintresserad sa...

Hej, jag håller med i allt du skriver! Upplever att 2009 Fourcas Hosten ger ett bra vin (kanske framförallt med siktet inställt på hösten 2014 & framåt) för sin prislapp - oavsett om man jmf med Premier Cru eller inte. Det knepiga med Bdx är (ofta) att hitta vinerna som gör det - utan att behöva ta till argumenten som "det är ju en Bdx och då blir det lite dyrare...". Sedan den eviga diskussionen om man ska köpa en ett bättre vin från en billigare (sämre) årgång (tex 2007 eller 2008); eller ett enklare vin från en bättre&dyrare årgång (tex 2009). Har inte funnit ngt slutgiltigt svar på den frågan trots 15 års provande och funderande :-) MVH - Vintresserad (Peter)

Mr J sa...

Jag glömde att skriva i blogginlägget att Fourcas Hosten faktiskt om något är riktigt konkurrenskraftig. Tycker att pris och kvalitet står sig bra i jämförelse med många andra regioner och att premium för att dricka Bordeaux är näst intill obefintlig i detta fall.

Roligt att läsa att 15 års provande och funderande inte lett till tvärsäkerhet. Tjusningen ligger väl till stor del i att preferenserna skiftar över tid och att det är svårt att nå några definitiva slutsatser.

Lessrof sa...

Intressant inlägg som jag missat tidigare. Visst är det svårt att jämföra prisvärdheten, inte minst mellan olika vintyper och regioner. De egna preferenserna är säkert viktigaste faktorn men med begränsad budget kan man väga in drickbarhet/lagringstid förutom det som nämnts.
Tror inte att livet skulle vara så mycket roligare av Lafite Rotschild till middagen (mer än en gång ;) ). Att hitta ett vin under 200kr som man tycker ger mycket för pengarna är en härlig känsla och ger säkert mer i längden.
F ö förstår jag inte hur jag lyckats hitta på en egen druvblandning när jag (försökt) hämtat info från deras egen hemsida. Slarvigt. Ändring är gjord.

Lessrof sa...

Ändrade tillbaka druvblandningen igen. Tydligen är det den jag angav som gäller enligt deras "technical sheet" http://www.fourcas-hosten.fr/DOC/technical-sheet-chateau-fourcas-hosten-2009.pdf
Fördelningen av plantor på egendomen är den som du nämner som jag förstår det.

Mr J sa...

Sorry, såg dessa kommentarer först nu. Visst är det roligt att hitta viner som överpresterar. Vi får se vad vi tycker om några år. Druvblandningar kan vara knepiga att få rätt. Kan bli riktiga detektivhistorier om tiden och orken finns.