torsdag 2 augusti 2012

2009 Chateau Lilian Ladouys

Nu för tiden verkar årgångsvariationer inte vara något större problem för producenterna i Bordeaux. Med tjatig regelbundenhet utnämns årgångarna till ”decenniets årgång”, ”århundradets årgång” eller ”millenniets årgång”. För den som är hänvisad till Systembolaget för sina inköp är det nu dags att börja bunkra upp den redan legendariska årgången 2009.

I början köpte jag viner som rekommenderades lagring utan att smaka på dem. Ett uppenbart problem med denna strategi är att när jag efter hand konsumerade flaskor med begynnande mognad hade jag inte en aning om hur de smakade ursprungligen, och därmed saknades referensramar för vilka typer av viner som jag föredrar. Vis av erfarenhet korkar jag upp en kandidat till vinkällaren från en mindre känd producent från Saint-Estèphe. Det skall sägas att redan från början blir jag skeptisk när jag läser på etiketten att vinet innehåller 14 procent alkohol. Jag drar mig till minnes flaskor från 80-talet som klarades sig på 11 procent. Hemsidan för Lilian Ladouys är under uppbyggnad och ger inte någon kunskap. Andra källor på nätet anger att egendomen är planterad med 60 procent Cabernet Sauvignon, 35 procent Merlot och återstoden utgörs av Cabernet Franc.

Förra året köpte jag en låda 2008 Lilian Ladouys av Franska bolaget och blev förtjust. Ur minnet träder toskanska körsbär fram jämte en saliverande kärvhet och pigg syrlighet. Om nu förståsigpåarna har rätt så skall 2009 vara än bättre. 

Initialt finns inte något som skvallrar om vinets ursprung. Snarare tvärtom. Det absolut första doftintrycket som möter näsan är Toblerone faktiskt, om än tillfälligt. Men sedan kommer söta likörbetonade körsbär och plommon. Och en del kaffe. Nya världen tänker jag. Efter hand börjar det lugna ner sig och mer strama nyanser träder fram med skitighet, violer, blod och järn samt lagerblad och korinter. 

Det är rejält tätt i munnen med drivor av söt frukt. Tanniner och syrlighet känns inte särskilt framträdande. Det är söta körsbär och plommon samt lite björnbär. Intrycket lutar mer åt Merlot än Cabernet Sauvignon. En hel del fat har nog varit inblandade också med en del vaniljkladd och kaffe. En riktigt positiv överraskning är att den höga alkoholhalten inte märks.

I en blindprovning hade jag nog velat mellan Toscana och någon del av nya Världen som jag inte känner till. Modren, som inte alls är någon vinkännare, tycker att vinet är drickfärdigt i dag och det är nog mitt intryck också. Riktigt gott är det och några flaskor får det bli för att se hur vinet kommer utvecklas med tiden. Den som känner mognadsprocessen för Bordeauxviner bättre än jag kan kanske lugna ner mig och förklara att detta är en juvenil fas och att mer komplexa och harmoniska drag kommer med tiden. För det är inte utan att jag undrar över hur ett vin skall kunna utvecklas till det bättre med så lite syrlighet och kärvhet. 

In tutti tycker jag att Lilian Ladouys är riktigt köpvärt. Det är ett gott och välgjort vin. Men är det klassiska Bordeauxmarkörer som efterfrågas är jag inte lika benägen att framhålla detta vin. Eller så är det så här som unga viner från Bordeaux uppför sig. Tiden får utvisa helt enkelt.

Varunummer: 95122
Pris: 234 SEK

4 kommentarer:

Vintresserad sa...

Hej, har inte provat just 2009 Lilian L. men mitt intryck efter att ha provat en del 2009 Bdx är att de i många fall är fullt möjliga att dricka redan idag. Särskilt dessa medelklass Cru Bourgeois som gör vin i en lite mer modern stil (mognare, sötare frukt, mindre tannin). Jag tror dock att de klarar hyfsat lång lagring också. Sedan är frågan om de blir _så_ mycket bättre om 5-10 år... det får framtiden utvisa. MVH Vintresserad

Mr J sa...

Det är ju förståeligt att producenterna i Bordeaux känner stressen och pressen att göra vinet som efterfrågas. Men visst är det tråkigt att en stil som man lärt sig uppskatta verkar vara på väg att försvinna. Vi får se om några år om utveckling alltid är till det bättre. Men i dag verkar det tveksamt...

Skäggiga damen sa...

Tack för omdömet! Nu får jag anledning att fundera lite till huruvida det här vinet är något att satsa på.

Välkommen tillbaka!

Mr J sa...

Hej Skäggiga damen!

Ge det en chans, det är värt att prova. Men som Vintresserad påpekar, det kanske inte händer så mycket med tiden. Är det utveckling man är ute efter kanske man bör leta någon annanstans. Jag lovar återkomma i frågan om en sisådär fem år!