söndag 8 september 2013

2008 Ciacci Piccolomini d´Aragona Brunello di Montalcino

Sommaren dröjer sig kvar och för att njuta lite extra dricker vi en Brunello di Montalcino från Ciacci Piccolomini d´Aragona. Det här är en producent vars flaskor skymtar förbi emellanåt på systemets hyllor. För ett par år sedan drack jag med mycket stor behållning ett vin från denna producent från 1998. Tyvärr utan att komma ihåg vilken version det var. Nu är det dags igen och det är instegsbrunellon som gäller.

Doften är inte fullt så ursprungstypisk som jag väntade mig. Hyggligt söta körsbär, hallon och vinbär samsas med tydligt kryddiga toner. I den söta frukten finns också något som påminner om sött gods, det kan vara något av Bassett´s vingummin. Andra trevligheter som jag noterar är bitter kakao, viss rökighet, tobak, en gnutta stenig mineral, salmiak och tobak. Överlag uppfattar jag doften som elegant och nyanserad doft på gränsen till tillknäppt.

Smaken är påtagligt kryddig med söta körsbär, hallon och vinbär. Så långt får jag faktiskt nästan grenachevibbar à la södra Rhône. Vidare fortsätter det med en aning kakao, närmare bestämt mjölkchoklad, viol, mineral och trä som kanske kan beskrivas som sandelträ. Kroppen är drygt medelfyllig med att allmänt behagligt avrundat intryck, även om det är liv i syrligheten. Helhetsintrycket dras ned av en aning beska, och då särskilt i avslutet. Men denna malör förutan klingar vinet av långsamt och är på det hela tagen en angenäm och mycket god upplevelse. 

Även om jag är förtjust, och min äkta hälft riktigt begeistrad, så tvekar jag något över att köpa fler flaskor. Saken är väl den att denna brunello inte riktigt förmår att mäta sig med minnet av Casanova di Neris brunello som vi drack tidigare i somras. En annan brunello som dröjer sig kvar i minnet är Il Poggione. Kanske saknar jag lite mer tydliga körsbär och sandiga tanniner för att riktigt gå igång. Men ett riktigt bra vin är det likafullt.

Varunummer: 99404
Pris: 297 SEK

Inga kommentarer: