fredag 20 september 2013

2001 Hermitage Marquise de la Tourette Delas

Med goda vänner på besök och ugnsbakad grisnacke på menyn greppar jag ett vin som uppmärksammats genom åren. Den som vill ägna en stund åt att läsa provningsanteckningar kan läsa här, här, här, här, här, här och inte minst från mig själv här. Kombinationen välkänd appellation och ett överkomligt pris lockade antagligen en hel del av oss när det begav sig.

Doften är rökig med chark och söta röda bär, hallon, viol, tobak och en tydlig ton av tjära. När ett vin uppnår lite ålder kan det vara svårt att återge ett komplext doftspektrum med åtskilliga nyanser och små antydningar. Några sparsmakade noteringar räcker inte för att beskriva hur trevligt det är att sitta och sniffa på väldofterna. 

Smakintrycken rymmer också röda bär, hallon, viol och en slags tjärig nyans. Tanniner och syrlighet har rundats av rejält med åren och jag upplever att vinet passerat zenit och nu befinner sig på det sluttande planet. En flaska återstår i källaren och det finns inte någon anledning att vänta, så den kommer nog också konsumeras inom kort. Delas Hermitage från 2001 är riktigt god och det har varit roligt att kunna följa utvecklingen genom åren. Det är med vissa förhoppningar som jag kommer ta mig an yngre årgångar.

Inga kommentarer: