lördag 16 augusti 2014

2004 Barolo Serralunga Paolo Manzone revisited

För fyra år sedan uppskattade jag Paolo Manzones barolo så mycket att jag lade undan ett par flaskor. Nu var tiden inne för att se om vinet möjligtvis utvecklats positivt med tiden. På grillen lades fläskkotlett i bit med svålen kvar som späckats med rosmarin, salvia och lagerblad.

Jag hade kanske inte förväntat mig en såpass distinkt stallighet, som inte ville försvinna helt även efter lite vädring. Efter hand utvecklades en elegant och diskret doft av Ekströms pulvernyponsoppa, tjära, rosor och körsbär. 

Smakintrycken var disketa, kärvheten och syrligheten nerslipade och frukten mogen och utvecklad. Körsbär, jordgubbe, lakrits och tjära var sådant som jag noterade. Till maten fungerade det väl och det var gott och behagligt, men aningen för diskret för att jag skall tända på alla cylindrar. Lite mer tryck hade inte skadat. 

Pris: 289 SEK

Inga kommentarer: