lördag 9 augusti 2014

2008 Brunello di Montalcino Silvio Nardi

Varma och lata kvällar vid grillen leder ofta tankarna för mig till Toscana för passande viner. I går var det dags för en brunello från Tenute Silvio Nardi. 

Det första intrycket är faktiskt något av en besvikelse. Doft och smak lovar inte stordåd. Körsbären är mörka och ett något kryddigt och tjärliknande anar jag mig också till efter idogt sniffande. Smaken är avrundad, mjuk och utvecklad med mörk frukt och en del fatkaraktär. Och visst finns där hallon också?

God, men profillös blev det första inte särskilt muntra betyget.

Men till maten och med allt mer tid i glasen växte vinet betydligt. I botten en mörk körsbärsfrukt som efter hand fick sällskap av en allt mer ren och klart skönsjungande sangiovesefrukt, och då särskilt med en framträdande hallonton. Vi upplevde också vinet som väldigt väl balanserat och med mer kropp under kvällen. 

Så slutligen tycker jag att detta ändå är ett riktigt gott vin som jag kommer återvända till. 

Varunummer: 70114
Pris: 299 SEK

Inga kommentarer: