söndag 21 september 2008

Castiglion del Bosco Brunello di Montalcino 1997

2003 köpte jag sex stycken Castiglion del Bosco för 189 kronor styck som ett första trevande försök att bygga upp en vinsamling. Vinet fick fyndstämpel av bland annat Per Bill och i Allt om mats stora genomgång av systemets sortiment.

Så här fem år senare med två återstående flaskor är det ett förväntansfullt återseende. För ett och ett halvt år sedan provade jag en flaska och tyckte att det var gott, om än något eldigt.

Vinet för lördagskvällen har efter elva år fått en vacker tegelfärg.

Doften innehåller först svamp och källartoner. Efter hand kommer körsbär, te, tobak, dill och en viss stallighet. Senare kommer också körsbär i likör.

Smaken är mycket god med mjuk syra och väl avrundade tanniner. Körsbär och röda bär dominerar smaken.

Doften ger något mer än smaken. Hade jag provat vinet blint hade jag tagit det för en rioja, och inte Toscana. Jag kan inte låta bli att göra en jämförelse med Castillo de Ygay -95.

Sammanfattningsvis är det roligt att konstatera att vinet blivit mycket gott efter 11 år, och att mitt första trevande steg på vinsamlandets bana slutat så lyckat. Det känns bra att konstatera att det finns en flaska kvar.

Inga kommentarer: