fredag 20 augusti 2010

2006 Castello di Brolio

Så kom den då, tidigare i våras. Efterlängtad sedan länge då flera årgångar genererat mycket njutning. Skulle den senaste årgången av Castello di Brolio motsvara de högt ställda förväntningarna?

Upphälld i glaset noterar jag med tillfredställelse att färgen är mörk och tät, vilket indikerar att allt är som det skall.

Vid den första sniffen anar jag dock oråd. Lite ogeneröst och närmast tråkigt. Visst, där finns körsbären och kaffetonerna från faten. Lite läder och rökighet också. Men inte alls samma kraft som jag vant mig vid.

Smakintrycken är också lite nedtonade jämfört med tidigare erfarenheter. Kärva körsbär, kaffe och kola innan lite snipig lingonsyrlighet avslutar det hela. Bra balans, med inte fullt så tuffa tanniner som förväntas kunde, och en pigg syrlighet. Det samlade intrycket är att denna upplaga av Castello di Brolio känns lite nedtonad och kanske mer Bordeauxlik, men ändock tråkigare.

Visst är det ett mycket gott vin, men lite besviken är jag allt. I min bok når denna årgång inte upp till 2000, 2001 eller 2004. Jag passar och inväntar nästa årgång.

Varunummer: 96567
Pris: 309 SEK

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är av samma uppfattning som dig. Märkligt att vinet är så uppskrivet på vissa håll. Bloggade vinet i juni.i http://vinestor.blogspot.com/2010/06/rijks-cabernet-sauvignon-2004-vs.html

Mr J sa...

Ja, de årgångar som jag nämnde förtjänar uppmärksamhet. Kanske att vinskribenter går på slentrian. Understryker väl hur viktigt det är att man bildar sig en egen uppfattning.