fredag 24 september 2010

2006 Château de Fesles Chenin Sec La Chapelle

Jag kan inte på rak arm påminna mig om när jag drack ett vin gjort på Chenin Blanc senast. En flaska vitt från Loire gjord på denna druva fick följa med i den medhavda lådan med viner som skulle avnjutas under vår sommarvecka i trakterna av Ystad. Druvorna har plockats i två omgångar och vinet har sedan fått tillbringa ett år på fat. Jisses vad bra det funkade till den varmrökta laxen, som en dag fick sällskap av en bit rökt smörfisk (tydligen heter det Escolar egentligen).

Eftersom sambon fullkomligt avskyr halvtorra viner (vilket för övrigt avspeglas i denna blogg) blev hon nervös när jag inte kunde ge ett entydigt besked om vad ”sec” på etiketten betydde. Sambon provade misstänksamt vinet och avkunnade domen, det var tillräckligt torrt.

Doften är fet, blommig och oljig med fläder, ananas i sockerlag, söta päron och skiffer samt fatoxidation à la tuttifrutti.

Smaken är sötfruktig med fläder, päron och honungsmelon. Sött men ändå torrt. Syrligheten är nedtonad och eftersmaken är lång med tuttifrutti och fatvanilj.

Mycket god med tre utropstecken plitar jag ned i min lilla svarta anteckningsbok.

Varunummer: 83221
Pris: 172 SEK

2 kommentarer:

Per and Britt, BKWine sa...

Lustigt att jag laser detta just ikväll (sen middag efter en mycket intensiv fyradagars vinresa i sodra Italien...). Drack just en lika dan, fast utan "la chapelle"-beteckningen. Inköpt for c:a 8 euro pa var lokala Monoprix. Även den alldeles utmärkt.

Torra chenin-viner ar bland de mest underprissatta och underskattade som finns.

Mr J sa...

"fyradagars vinresa i södra Italien", den visste var den tog så här i ett höstsnålt september. Känns som en helt vettig prioritering.

Fler chenin-viner får det absolut bli. Tyvärr är ju systemets sortiment ganska skralt på den fronten. Tips tages tacksamt emot!