lördag 29 december 2012

2008 Fontodi Chianti Classico

Syster med familj besökte oss i veckan. Vi bjöd på bräserad kalvstek med potatis som rostats i ankflott och en riktigt god gräddsås. Jag är väldigt förtjust i att bräsera kött med lite vin, vatten, gullök, morötter, vitlök och ett par lagerblad. Denna gång lade jag även i kryddpeppar, en kryddnejlika och stjärnanis i grytan. När köttet är klart är det väldigt enkelt att göra en sås på vätskan genom att reducera den kraftigt för att sedan hälla i ett par deciliter grädde som reduceras ytterligare för att få en smakrik och koncentrerad sås. Min fru är inte alltid lika förtjust, utan tycker att det kan bli väl brunt och murrigt ibland.

Till det drack vi en Chianti Classico från Fontodi. Det är en Chianti framställd på enbart sangiovese och som fått tillbringa ett år på franska fat. Jag hoppas på bättre tur denna gång då den första flaskan lämnades tillbaka med en konstig defekt som gav en märklig besk och bitter biton.

I glasen återfinns en underbart elegant körsbärsdoft med svart te, stendamm och en aning målarfärg. Det kan vara mitt doftsinne som bedrar mig, men jag tycker att det finns något slags släktskap med Piemonte. Den generösa fathanteringen är förvånansvärt diskret, och jag kan bara känna en gnutta kaffe.

Tanninstrukturen ger ett finkornigt intryck och syrligheten är pigg, precis som det skall vara. Smaken fortsätter på väl upptrampade stigar med relativt mörka körsbär och svart te för att fortsätta med stendamm, örtig kryddighet, en gnutta kaffe innan det klingar av med en frisk röd citruston.

Som sig bör fungerar Fontodis Chianti Classico synnerligen väl med maten. Det är ett riktigt gott vin som inte bör missas av de som uppskattar toskanska viner.

Varunummer: 95267 
Pris: 179 SEK

Inga kommentarer: