måndag 17 december 2012

2010 Beaune premier cru Clos des Couchereaux

Den som är intresserad av vin har allt som oftast en hyllad årgång att förhålla sig till någonstans i världen. De senaste åren har den som varit intresserad av italienska och franska viner haft ett styvt jobb med att sovra bland allt det goda. Jag gissar att det ligger rätt många flaskor i diverse källare och garderober med åren 2004 och 2006 stämplade på italienska etiketter på motsvarande sätt som det står 2005, 2009 och 2010 på franska dito. Den sistnämnda årgången artar sig tydligen till att bli något speciellt för burgundiska viner. 

Vid en snabb genomgång av beställningssortimentet hittar jag ett par viner från Maison Jadot i överkomligt prisläge från nämnda årgång. Jag valde en premier cru som heter Clos de Couchereaux. Det är en växtplats som ligger förhållandevis långt söderut i appellationen Beaune mot Pommard till. 

Färgen är transparent och ljus på ett oroväckande sätt. Min första tanke är att så värst mycket kropp är sannolikt inte att vänta. 

Doften är inte överdrivet generös och jag förknippar den främst med hallon. Kanske också en aning röda bär. Jag noterar även en tydlig kryddighet. På träfronten noteras en brasa som eldas med lite för fuktig ved och eneträ. Lägg därtill en dammig grusväg. På det hela tagen en ganska klassisk pinot noir-doft. 

Smaken är riktigt slank med främst hallon och kryddighet. Jag upplever smaken som närmast godisartad, och det är inte negativt menat. Syrligheten är frisk och det ger en antydan till blodgrape i eftersmaken som dröjer sig kvar länge. En aning fat finns med någonstans i bakgrunden. Det är riktigt läskande och gott att sitta och smutta på. 

Så här långt borde allt vara frid och fröjd. Det vill sig dock inte riktigt och efter en stunds konfererande med den äkta hälften måste jag erkänna att det hade suttit fint med lite mer kropp i vinet. På något sätt kan jag inte låta bli att tycka att det är lite synd på ett gott vin som jag så hemskt gärna vill tycka om och ge ett ombonat och kärleksfyllt hem i källaren.  

Varunummer: 73698 
Pris: 265 SEK

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Godare Vinare,
Nu är jag inte det minsta objektiv, eftersom jag importerar det här vinet. Så du får min kommentar med det i beaktande. Men det bästa råd jag kan ge idag, till den som vill lagra vin i källaren, är att stoppa undan flaskor av just ett vin som detta från 2010. Det kommer att utvecklas väl i ett svalt utrymme under minst 30 - 40 år, och bara bli fylligare, sötare och rikare. Jag har provat vin från den här vingården som producerats 1915, 1928, 1949 och 1971 och alla har varit helt strålande, 1928 är nog ett av de bästa viner jag druckigt överhuvudtaget. Bourgogne i rimlig prisklass från 2010, med struktur och bra frukt och speciellt från Beaune Premier Cruvingårdar är nog de bästa lagringsfynden som finns på marknaden idag. Att jag inte själv förstod att lägga undan årgång 1985 och 1990 av dessa viner är något jag ångrar idag.

Claes Lindquist / Vinunic AB

Mr J sa...

Claes,

Detta är konsumentupplysning som är absolut ovärderlig. Tack så mycket för det. En duktig handlare som vet att tala för sin vara kan jag inte motstå. Jag tar dig på orden och lägger undan ett par flaskor.

När jag ändå har dig på tråden, vari ligger skillnaden mot systervinet Boucherottes?