söndag 13 januari 2013

2009 Marsannay La Morissotte René Bouvier

Sedan starten i september 2008 har nu 300 inlägg publicerats på denna blogg. Bitvis har livets realiteter trängt sig på och förskjutit fokus från vinupplevelser och skrivande, vilket även avspeglat sig i längre uppehåll på bloggen. En vinnande strategi som utvecklats över tid för mig är att skriva när det är roligt och avstå när det känns allt för pliktfyllt. I dagsläget upplever jag skrivandet som lustfyllt och följaktligen blir det inlägg med någorlunda regelbundenhet.

Så raskt över till den gångna helgens provade vin som kommer från Bourgogne. Marsannay ligger nära Dijon i den nordligaste delen av Bourgogne och blev 1987 det senaste tillskottet av appellationer i Côte de Nuit. Domaine René Bouvier har inte någon hemsida som jag kunnat finna. Således ett språng ut i det okända och jag förlitar mig endast på en lovande recension

Doften allmänt bärig med körsbär och hallon i första rummet. Sedan noterar jag även grus, stendamm och nyhyggen torkad ved utöver en allmän pinotkryddighet. Doften är god och förhållandevis generös. 

Kroppen är både förvånansvärt tät och mogen utan att kännas överextraherad. Körsbär och hallon kommer i första rummet innan en smak av blodapelsin träder in. En typisk pinot noir-smak förnimmer jag med sådant som viol och stendamm. Det allmänna intrycket är avrundat och med viss rondör tack vare den omdömesgilla fathanteringen. Den enda minusposten i protokollet är den förhållandevis kortvariga eftersmaken som ger ett något rumphugget intryck. 

Denna Marsannay är riktigt god och drickvänlig. Hade det inte varit för den förhållandevis korta eftersmaken hade jag inte tvekat över att klippa till med fyndstämpeln. Nu nöjer jag mig med att konstatera att det verkligen förtjänar att provas. Sett till priset är det ett nöje att man kan komma så här långt i Bourgogne. Den som är nyfiken att börja botanisera bland vinerna från denna ädla och mytomspunna region har här en utmärkt kandidat. 

Varunummer: 74067
Pris: 229 SEK

Inga kommentarer: