lördag 9 februari 2013

2009 Chateauneuf-du-Pape Xavier

Vid något sammanhang under det senaste året fick vi en Chateauneuf-du-Pape från några vänner. Lite roligt är det för oss eftersom jag provade några viner från denna appellation när jag och min fru träffades våren 2004. För att fira hennes födelsedag hade jag valt en 2000 Domaine Beaurenard ur beställningssortimentet. Jag har för mig att den kostade 189 kronor, vilket var en smärre förmögenhet då. Min nyblivna flickvän tyckte att det var väl häftigt för ett vin och tidigt lärde jag mig därför konsten att inte alltid skylta med inköpen. Antagonisten i den andra ringhörnan blev en flaska av den då aktuella årgången av Domaine du Vieux Lazaret. Det blev en promenadseger för Domaine Beaurenard, men när jag skulle beställa fler flaskor var de slut. Därefter blev det Mont-Redon och Bosquet des Papes bland annat, innan intresset för Chateauneuf-du-Pape svalnade. Efter hand började jag tycka att vinerna saknade balans med väl mycket alkohol och söt frukt. 

Xavier verkar ha varit i ropet för ett par år sedan med en omskriven Chateauneuf-du-Pape från den för södra Rhône lyckosamma årgången 2007. Mottagandet verkar ha varit blandat med övervägande superlativer från vintyckarskrået medan flera bloggare framstår som mer svårflirtade. Enligt distributören representerar Xavier den nya skolan inom appellationen med mer fokus på frukt för att göra vinet mer konsumentvänligt.

Druvblandningen i årgång 2009 består till 55 procent av grenache från 90-åriga stockar, 35 procent mourvèdre från 75 år gamla stockar och de resterande tio år procenten kommer från 25 år gamla syrahrankor. 

Doften uppfattar jag som nästintill aromatiskt bärig med söta och mörka körsbär och hallon. Därtill noterar jag en påtaglig örtighet. Smakmässigt är det en tät och kraftig brygd med körsbär, hallon, viol och en hel del mineral. Det är ett gott vin, men det är inte särskilt komplext. 

Om jag skall försöka förhålla mig opartisk tycker jag att Xaviers Chateauneuf-du-Pape förtjänar en köprekommendation. Men om jag utgår från min smak så är detta inte riktigt min typ av vin. Min fru å andra sidan njuter av vinet och betraktar mina invändningar som ett uttryck för snobberi. Antagligen är hon inte helt ute och cyklar. 

Varunummer: 6267
Pris: 219 SEK

Inga kommentarer: