söndag 17 februari 2013

2005 Rovittello Etna Rosso Benanti

Röda viner från trakterna av Etna verkar inte vara riktigt lika stekheta som för något år sedan. Om Etna Rosso är, eller var, en modenyck vågar jag inte uttala mig om, men en flaska fick följa med hem för några veckor sedan.

Vinerna från trakterna av den sicilianska vulkanen innehåller ofta nerello mascalese och nerello cappuccio. I detta vin är andelarna 80 respektive 20 procent. Benantis Rovitello har fått mogna i 16 månader i franska fat. På sistone har jag skrivit en del om etiketters utformning. I detta fall har en tavla av klassiskt snitt som skildrar ett vulkanutbrott använts. Det är snyggt och bidrar till att väcka min köplust. 

Doften är påtagligt sötfruktig och gränsar nästan till russin. Jag uppfattar det dock inte som något negativt. Körsbär och plommon bidrar till att ge ett rätt så generöst doftspektrum. Tiden som tillbringats i faten märks i doften som ger en del rondör och goda förnimmelser som läder och en aning kaffe. En aning örtighet och lite mineral bidrar också till att ge detta vin med begynnande mognad ett rustikt drag. 

Den solmogna frukten återkommer bland smakintrycken med söta körsbär och mörka skogsbär. Det vägs upp av lite frisk lingonsyrlighet. Jag antar att det är faten som står för ett inslag av kakao i smakpaletten. I övrigt har vinet kommit en bit på väg mot mognad med en viss läderartad struktur och ett allmänt lent, runt och fylligt anslag. Men det är fortfarande bett kvar i både tanniner och syrlighet. Eftersmaken är lång och behaglig. 

Summa summarum är Benantis Etna Rosso ett riktigt gott och köpvärt vin. 

Varnummer: 90367 
Pris: 199 SEK

Inga kommentarer: