fredag 26 december 2008

Kalkonviner

På juldagen var det dags för släkt och kalkon. Ur garderobens djup halades fram champagne och spanskt vid sidan av ett stödköp från systemet.

Palmer Millésime Brut 1996 fick ackompanjera kalixlöjrom med blinier. Cuvéen består tydligen av hälften Pinot Noir med 45 procent Chardonnay och fem procent Pinot Meunier som rundar av härligheten. Några års lagring bidrog med bärnstensfärg och en god sherrysmak vid sidan av nötter, äpple och grape. Mycket bra och idel lovord från gästerna. Det var dock inte läge för mer uttömmande analyser och provningsanteckningar.

Det blev spanskt tema till kalkonen. I våras drack jag Torres Mas la Plana 1999 utan att bli riktigt övertygad. Gott, men lite tunt och anonymt. Därför var det riktigt roligt att igår kunna dricka härligt lagrad cabernet sauvignon. I all hast gjorde jag följande snabba noteringar. Väldoft av cigarr, läder, svart vinbär, torkad frukt och plommon. Under middagens gång förbyttes muggiga källartoner mot en humidor på vid gavel. Riktigt bra!

Smak av torkad frukt, svart vinbär och avrundad syra med bra tanniner och långt avslut. Detta är inte något vin som vinner på fortsatt lagring tror jag.

Till kalkon fungerade det utmärkt. Efter vårens dikeskörning var det roligt att konstatera att denna flaska var riktigt bra. En fundering som infinner sig är om så kallad flaskvariation är något subjektivt som händer hos konsumenten eller om det kan skilja sig så mycket mellan två flaskor. Eller om det kanske är en kombination. Men jag tyckte nog inte att det var samma vin i de två flaskorna.

Som back up dracks en rioja, Montecillo Crianza från 2005. I sammanhanget blev det lite anonymt och tråkigt. Utan att göra det rättvisa hittade jag en doft med plommon och torkad frukt. Jag uppfattade det som halvfylligt med plommon och torkad frukt i smaken. Det är säkert jättebra och mer givande i rätt sammanhang...

Inga kommentarer: