lördag 21 februari 2009

2004 Barolo Marcenasco Renato Ratti


I måndags gick jag förbi passagen för att hämta upp ett par flaskor av ett vin som jag var intresserad av. Tyvärr var det slut och när jag lite besviken försökte hitta något annat köpvärt fäste personalen min uppmärksamhet på en Barolo från Renato Ratti. Eftersom allmän köprekommendation utfärdats för årgången 2004 från alla möjliga håll blev jag intresserad.

Den som är intresserad kan läsa mer på leverantörens hemsida.

Mina förhållanden till Barolo och Barbaresco är inte okomplicerade, och särskilt till den förstnämnda. Barolo och Bourgogne har många likheter. Fragmenterade appellationer med otaliga vingårdslägen ger näst intill outtömliga möjligheter för vinnörderiet att blomma ut. Den mytiska statusen som båda appellationer förvärvat återspeglas i högt uppdrivna priser. Min erfarenhet är också att risken för minor är hög och att det krävs några försök innan höjdpunkterna infaller.

På fredagen åker korken ur en av flaskorna som inhandlades med viss spänning för att se om det var ytterligare en mina.

I glaset är färgen något mörkare och djupare än vad jag är van vid. Viss antydan åt tegel finns också.

I en något återhållsam stil är doften mycket god med hallon, likör, marsipan, något blommigt inslag (viol eller rosor måhända?) med tydlig vanilj.

Medelfyllig med bra tanninstruktur och härlig syraattack är intrycket vid första smakprovet. Det är kärvt med körsbär och vanilj i en läskande stil som för tankarna till Bourgogne. Kärvheten ger ungefär samma effekt som att bita i ett grönt äpple. Eftersmaken klingar av långsamt med körsbärskärnor och tydliga fattoner.

Som provningsvin går det inte på knock out. Jag har varit med om bättre. Det är gott och med tydlig potential att bli en större upplevelse om några år när tanniner och syrlighet rundats av något och fatvaniljen integrerats lite mer.

Men till mat växer denna Barolo flera storlekar. Syrligheten och de kärva körsbärskärnorna gifter sig så fantastiskt bra med grillad kyckling med tillbehör. Jag saliverar fortfarande när gårdagens middag gör sig påmind i skrivande stund. Någon lär ha sagt att det är vansinne att prova italienska viner utan mat. Nu förstår jag vad som menas.

Renatto Rattis Barolo får i dagsläget godkänt som gott provningsvin betraktat, men köprekommendation utfärdas i egenskap av matvin. Och bättre betyg kan väl ett vin inte få?

Varunummer: 95003
Pris: 314 SEK

Uppdatering: Dagen efter är det helt annat vin. Generöst med kärva körsbär och en lång härlig eftersmak med en hel del fatvanilj. Denna Barolo tarvar helt enkelt flera timmars luftning, det räcker inte med en timme i karaff. Sålunda uppgraderas betyget till stark köprekommendation mot bakgrund av att det är väldigt gott.

Inga kommentarer: