söndag 14 juni 2009

2003 Bosquet des Papes


En afton tröttnar jag fullständigt på den traditionella svenska sommaren. Tolv grader och ett ogenomträngligt molntäcke som släpper från sig ett ihållande regn gör att det enda sättet att hålla höstmelankolin borta är hala fram en Chateauneuf du Pape för att få lite värme inombords.

Bosquet des Papes är ett traditionellt vin med vanligtvis görs på cirka 75 procent Grenache, tio procent Syrah, tio procent Mourvedre och fem procent Cinsault som lagras på stora ekliggare. Den vanliga cuvéen ska vara på topp efter cirka sex till sju år. En 2003:a torde således vara perfekt nu.

Viss mognad visar sig genom att runt den mörka kärnan finns en vacker tegelfärg. Doften är initialt inte särskilt god. Bränd salmiak och tjära som bildar en slöja framför den söta frukten av körsbär och jordgubbssylt med lite russin på ett hörn också. Smaken är bättre med söt frukt och lite tomatpuré. Även här finns en del brända toner som inte är helt angenäma. Så långt är jag beredd att såga vinet längs med fotknölarna. Efter hand försvinner den brända lakritsen och släpper fram en god smak av jordgubbe och körsbärslikör med te och Läkerol. Strävheten är obefintligt men det finns fortfarande en del pigg syrlighet. Det är gott, men inte så mycket mer. Jag hade förväntat mig lite mer helt enkelt.

Eftersom jag har en del senare årgångar hoppas jag att det är hettan sommaren 2003 som ställt till det med just denna årgång av Bosquet des Papes.

Läs vad andra tycker här.

Varunummer: 96508 (2006)
Pris: 234 SEK (2006)

Inga kommentarer: