söndag 21 februari 2010

2007 Beaune Premier Cru Les Grèves Domaine des Croix


När jag läser på om veckans vin från Domaine des Croix så upptäcker jag att det slumpat sig så att ägaren David Croix är vinmakare på egendomen Camille Giroud som stod för förra veckans Bourgogne.

Bakgrunden till detta är att 2004 upptäckte David Croix att Domaine Duchet var till salu. Han frågade ägarna till Camille Giroud om de ville egendomen, men något intresse för detta fanns inte. Däremot lyckades han ro köpet i hamn själv 2005 och säkrade därmed fem hektar spridda runt om i trakterna av Bourgogne. Camille Giroud köper frukten från tre av hektaren och David Croix gör en handfull olika viner från de återstående två hektaren. Värt att notera är att Domaine de Croix sålunda bara funnits i fem år.

Doften är smått smörigt körsbärskärv med lite söta jordgubbar och något enstaka nypon. Örter och mineral kompletterar doftintrycken. Smaken är nästintill medelfyllig, djup och långsträckt med körsbär och söta sommarbär som samsas med lite lakrits. Slöjor av farinsocker, smörkola och kaffe kan anas då och då. Efterhand ansluter en ganska tydlig smak från någon av Läkeroltabletterna. Balansen är fantastiskt bra och här bjuds minst sagt på en oerhört behaglig vinupplevelse. Osökt får jag en reklamslogan i huvudet som mycket träffande beskriver kvällen i detta vins sällskap: ”Once you pop, you can´t stop”.

Av mina erfarenheter från Bourgogne sätter jag detta vin från Domaine des Croix främst. Fynd vore kanske att ta i, men det är en Bourgogne som levererar i paritet med prislappen. Mer än så tror jag inte man kan begära. Slutomdömet blir därför sammantaget en mycket stark köprekommendation.

Varunummer: 73748
Pris: 365 SEK

Inga kommentarer: