tisdag 9 mars 2010

2005 Beaune Clos de la Chaume Gaufriot Antonin Guyon


Det började med att Antonin Guyon började köpa små tegar i Bourgogne på 60-talet. Sonen Dominique fortsatte på 70-talet med att förvärva 350 små plättar från nästan ett 80-tal markägare. I dag producerar bröderna Michel och Dominique 200 000 flaskor vin om året framställda av druvor som kommer från 48 hektar utspridda över en mängd appellationer runt om i Bourgogne.

I helgen som passerade provade jag ett byvin från Beaune som firman gör på druvor från en plätt på hela 0,77 hektar som de äger helt själva, Clos de la Chaume Gaufriot. Här vankas ambitiös vinframställning med handplockade druvor som fått jäsa i öppna träkärl under 15 dagar innan de lagrats i 18 månader på fransk ek som till en fjärdedel är nya. Det enda jag saknar är en bekräftelse på att en gauloisesrökande och kepsförsedd bonde i smutsig undertröja med kärleksfulla fötter trampat runt i druvorna. Man kan väl inte få allt antar jag.

Scenen var satt och jag hade tänkt mig en trevlig inledning på helgen med god mat och gott vin. Men en maghistoria som härjat bland grannskapets ungar fick även fatt i mig ett par timmar in på sniffandet och smackandet. Något hann jag dock anteckna.

Doften är polerad med hallon, nypon, stendamm och örtighet. I munnen fyller vinet ut väl med rejäl rymd i smaken, trots att kroppen nog inte kan beskrivas som mer än medelfylligt. Frukten är åt det söta hållet med hallon och körsbär och fatlagringen har satt sina spår utan att det slår över. Syrligheten är pigg, tanninerna mjukt avrundade och eftersmaken klingar av långsamt. Sammantaget bra balanserat och mycket gott. När Bourgogne levererar så är det verkligen bra.

Medan jag mådde illa så muntrade sambon upp mig genom att påpeka vilket gott vin jag inte kunde dricka. Så baserat på mina egna erfarenheter och sambons glada tillrop vågar jag nog ändå utfärda en köprekommendation.

Varunummer: 75611
Pris: 339 SEK

3 kommentarer:

Birk sa...

trist med magsjuka på ett sådant vin! Men vad bourgogner du provar, kan du inte slänga in något annat emellanåt? Hoppas du mår bättre nu!
Birk

Mr J sa...

Tråkigt är bara förordet. Dagisbaciller är det värsta som finns! Bourgogne gör faktiskt riktigt trevliga matviner. Ännu trevligare vore om det finns sjyssta viner i måttliga prislägen, så det får bli ett framtida projekt. Fast till helgen tänkte jag rikta sökarljuset mot Piemonte.

Korkdragaren sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.