tisdag 18 september 2012

2007 Barolo Serralunga Ferdinando Principiano

Någon gång i våras provade jag en Barolo från Ferdinando Principiano. Ett vin som verkar ha förbigåtts med tystnad, vilket jag tycker är tråkigt. Både jag och min fru blev faktiskt rätt så förtjusta i denna Barolo. Det hör inte till vanligheterna när det vankas ung Barolo skall kanske tilläggas, då min fru brukar inta en milt sagt avvaktande inställning till ungdomlig kärvhet och syrlighet. 

Doften upplevde jag som ganska så rustik med nästintill pralinartade körsbär, läkerol, stendamm och någon slags köttighet. Kroppen var knappt medelfyllig åt det slanka hållet men med rätt så mycket smak av söta körsbär, läkerol och en senig mineralitet. Tanninerna var inte lika framträdande som i flera andra Barolo som jag provat, utan mer finkorniga så att säga. ”Mycket gott” noterade jag i anteckningarna. Många viner går på kraft medan denna Barolo charmade oss i det långa loppet. Ju längre kvällen gick desto trevligare var vinet. Jag upplevde jag vinet som tämligen drickfärdigt och utan någon potential att blomma ut om något decennium eller två. Inte någon kandidat till källaren med andra ord. 

Nu ser jag till min glädje att årgång 2006 återfinns i beställningssortimentet och det är inte utan att jag blir sugen på att prova. 

Varunummer: N/A
Pris: 249 SEK

2 kommentarer:

bollfrans sa...

Det där verkar gälla generellt för 2007:orna eller? 2006 kanske är lite mer långlivad.
Detta var väl dessutom ett av vinerna i det där omtalade naturvinssläppet?

Mr J sa...

Har också förstått att 07:orna skall vara mer lättillgängliga och inte lika lagringskrävande. Det har inte blivit så många 07:or för min del så att jag vill drista mig till en direkt jämförelse, men flera 06:or var ingen njutning i dagsläget utan får beskrivas som unga och lovande.

Det verkar stämma att det var en av vinerna från det så kallade naturvinssläppet. Vad nu den exakta kvalifikationen var för att platsa i det släppet.