söndag 23 september 2012

2010 Chablis Premier Cru Fourchaume William Fèvre


I ett försök att liva upp bilderna på bloggen har jag försökt skapa ett stilleben som skildrar mötet mellan två av veckans huvudpersoner. Äntligen har krabbsäsongen dragit igång och en välmatad hona får följa med hem tillsammans med några havskräftor. Bland skaldjuren håller jag nog krabban främst. På grund av rommen är honorna mest eftertraktade och följaktligen det som säljs. En stilla undran, vad händer med alla hannar? 

Den andra huvudpersonen är en Chablis från William Fèvre. Flaskan inhandlas i farten när jag har vägarna förbi ett systembolag eftersom jag provade ett mycket gott vin från producenten i somras. Det är att göra det väl lätt för sig. När jag kommer hem och läser på upptäcker jag att egendomen tydligen släpper vinerna i två tappningar. En variant görs på druvor från egendomen och får därför ståta med Domaine i titeln, medan varianten som görs på inköpta druvor enbart heter William Fèvre. Som synes på flaskan på bilden saknas Domaine ovanför William Fèvre och följaktligen är det ett negociantvin. Jag vet inte om det är någon kvalitetsskillnad.  Det kan dock vara värt att hålla denna information i minnet då de flesta viner som dyker upp i litteratur och tidskrifter är från egendomen. 

Doften är aromatisk och lättflyktig snarare än generös. Fruktkorgen består av päron och gula äpplen samt någon slags melon. Någon enstaka tropisk frukt har smugit sig in och då skulle min gissning vara mango. Fruktsalladen toppas av en pytteliten nypa vanilj. Det doftar också som om någon har klämt på en citron två eller möjligtvis tre gånger. En viss flyktig doft av någon slags fetma som av ull eller bacon kan jag också skönja. Doftspektrumet stramas upp av en tydlig mineralartad nyans. Det är gott och komplext att dofta på. 

Smaken är finstämd och fantastiskt välbalanserad. Det smakar ungefär som när man gör en kompott av mogna höstäpplen och päron och tillsatt lite extra syrlighet med en citron. Det strama intrycket understryks av mineraler, och då främst flinta. Kroppen är inte alldeles slimmad. Viss rondör runt midjan får det genom en ton av bacon och en aning polish. Eftersmaken är riktigt långsträckt och citrusfrisk. Under två dagar dricker vi det med behag till både hälleflundra och skaldjur. Det är riktigt gott. Ett frågetecken skulle jag dock vilja sätta vid prislappen som är väl tilltagen vid jämförelse med det mycket fina basvinet från egendomen (med Domaine på etiketten) som kostar nästan 100 kronor mindre.

Varunummer: 99457 
Prislapp: 259 SEK

Inga kommentarer: