måndag 12 november 2012

2009 Crozes-Hermitage Cuvée Alberic Bouvet

Decanter klämde till med toppbetyg för en Crozes-Hermitage från 2010. Döm om min glädje när jag såg att vinet finns i beställningssortimentet. En vecka senare var det dags att hämta hem fyndet. Men som så många gånger förr stämde inte årgången och jag fick i stället nöja mig med samma vin fast från 2009. Nu spelar det väl inte så stor roll i det här fallet. Det är mest ett irritationsmoment och en påminnelse om att Systembolaget är ett monopol som inte behöver fjäska för någon. Blir det fel drabbar det kunden.

Doften är tät, mörkfruktig och riktigt fin. En viol som inte alls är särskilt blyg och flera olika slags bär noterar jag. Det är röda bär, björnbär och hallon. Den söta frukten samsas med rötad ved, tjära och något köttigt från charkuteridisken. Paraden av förnimmelse fortsätter med en aning örtighet med tonvikt åt brödkryddor såsom fänkål, grusdamm och syrahtypiskt gummi. Det har nog varit en del fat inblandade för visst doftar det lite vanilj.  

Smaken är tät och småkärv med flera kännetecken för syrah. Frukten är söt med violpastiller, röda bär, hallon, björnbär och lakrits. Från mineralriket ansluter stendamm. En aning fatrondör visar sig bland annat genom en vaniljartad ton. En tydlig lakritston träder fram ju längre middagen förflyter. Det börjar riktigt bra, men efter en stund får jag en känsla av att vinet skulle behöva kylas ned lite. Syrligheten är inte särskilt påtaglig och intrycket blir faktiskt lite jolmigt. Visst är det ett gott vin. Jag hade dock förväntat mig lite mer. Det är lite för sötfruktigt och jag hade nog velat en lite mer markerad syrlighet för att vara riktigt nöjd.

I beställningssortimentet marknadsförs Crozes-Hermitage Cuvée Alberic Bouvet som 2010. Värd att prova tycker jag.

Varunummer: 71554
Pris: 186 SEK


2 kommentarer:

Anonym sa...

Gjorde samma beställning som du och fick -09, mina vänner som beställde en dag senare fick -10. jag gjorde en ny beställning och fick -10 som jag provade i helgen. Jag upplevde -10 som lite slankare och mer rödfruktig än -09. -10 var riktigt god (och bättre än -09) men jag kan inte säga att jag upplevde det som ett stort vin som man får uppfattningen av när man läser Decanter. Ett gott och välgjort vin helt enkelt.

Mvh
/Robert

Mr J sa...

Hej Robert,

Märklig hantering av årgångsväxlingarna. Det är svårt att inte bli konspiratorisk när leverantörerna väljer att marknadsföra vinerna under ny årgång på bolagets hemsida samtidigt som de sitter på lager med äldre årgångar.

Tack för noteringarna. Ett vin som kanske mått bra av mindre uppskruvade förväntningar, som det verkar.