onsdag 14 november 2012

2009 Chateau Cantemerle

Chateau Cantemerle är nog det slott i Bordeaux som jag har någon slags relation till efter några provade årgångar. Det var därför med visst mått av förväntan som korken drogs ur den senaste årgången när den väl dök upp på bolaget. Viss åldersnoja smyger sig på när jag på gammelmans vis kan dra mig till minnes priserna från flydda tider. Så nu skall farbror berätta. 2002 såldes för 209 kronor på bolaget har jag för mig. En låda av årgång 2004 införskaffades i Danmark för runt 180 kronor. Per flaska alltså.

Nåväl, med vinet upphällt i glasen var min förtjusning inte alls i paritet till den äkta makans. Förklaringen var att mitt doftsinne beslöjats av en förkylning. Enligt uppgift var doft och smak riktigt god.

Själv tyckte jag att det doftade kaffe initialt. Väldigt mycket kaffe faktiskt. Och så en del kakao. Frukten skulle jag beskriva som tämligen merlotartad med plommon och dyig sjöbotten. Därutöver anade jag röda bär, läder, tobak och sötlakrits. Efterhand drev fruktaromen över åt det sötare hållet. Summa summarum känns faten väldigt tydligt i detta skede. 

Smaken fortsatte på samma tema med väldigt tydliga fat. Frukten skulle jag beskriva som typisk merlot och tämligen mörk med plommon och sirliga röda bär. Eftersmaken är lång och svartvinbärssyrligt. Kroppen är förhållandevis fyllig och strukturen skulle jag vilja beskriva som krämig. 

Riktigt gott är det. Men överväldigad är jag inte. Nu kommer nog några flaskor ändå att leta sig ned i källaren för att komplettera tidigare inköp. Det kan ju också vara så att min förkylning gjorde att Chateau Cantemerle från en hyllad årgång inte riktigt kom till sin rätt. I alla fall hoppas jag att det är så. Efter lite velande tycker jag att en köprekommendation utan superlativer känns befogad. 

Varunummer: 96056
Pris: 349 SEK

Inga kommentarer: