tisdag 13 november 2012

2004 Castillo Ygay Gran Reserva Especial

Under det gångna året hann jag med en riktigt bra Rioja. Enligt sakkunniga skall Bodegas Marqués de Murrieta rört sig i modern riktning.

Druvsammansättningen är 93 procent tempranillo och sju procent mazuelo. Efter en urlakningsperiod på elva till 15 dagar har vinet tillbringat 29 månader på 225-liters fat som tillverkats av amerikansk ek. Det kan jämföras med årgång 1978 där druvorna lakades ur i uppemot en månad och sedan lagrades på ekfat i 216 månader, enligt hemsidan. Buteljeringen skall sålunda ha ägt rum 1998. 

Doften är väldigt god med solmogen söt frukt som främst får mig att tänka på plommon och björnbär. Tobak noterar jag också. Ursprunget visar sig tydligt i de framträdande faten som krönts med en dillvippa.

Smaken är tät och elegant med bra balans. Jag upplever inte vinet som särskilt kärvt och syrligheten är behagligt avrundad. Frukten är solmogen med skogsbär, plommon och björnbär. På slutet blir frukten sötare och tangerar nästan det pralinartade. Fathanteringen är påtaglig, om än att det väl följer vinets stil.  

Jag faller som en fura och köper raskt några flaskor till. Det här är ett fantastisk gott vin och det skall bli intressant att se vad som händer på sikt. I dagsläget är det väldigt mycket av det goda och min förhoppning är att det skall bli lite mer elegant och finstämt någon gång om en sisådär fem år när det är dags att öppna nästa flaska. Priset har tydligen gått upp sedan i våras när vinet kostade 299 kronor per flaska. 439 kronor är kanske lite väl häftigt i mitt tycke. Synd, eftersom en stark köprekommendation annars varit mer än befogad.

Inga kommentarer: