måndag 17 september 2012

2008 Pheasant´s Tears Saperavi

Det händer att jag söker spänning i vardagen. Som att prova georgiska viner till exempel. Tack vare andra glada bloggare som delat med sig av sina upptäckter fick jag iväg en beställning till bolaget någon gång i maj. 

Traditionellt har Ryssland varit den främsta exportmarknaden för georgiska viner. Relationerna mellan de båda länderna är, som bekant, numera rätt så ansträngd och därför har de georgiska producenterna varit tvungna att söka sig till nya marknader på grund av ryska embargon.

Georgiska viner torde främst vara kända för att lerkrus, så kallade qvervi, grävs ned i backen vid framställningen. På insidan stryks bivax och sedan sker jäsning, urlakning och lagring i dessa konformade lerkrus som kan bli duktigt stora. Distributören har en informativ hemsida för den som vill veta mer. Jag noterar särskilt att druvorna trampas med fötter innan saften hälls i qvervi. Druvan heter saperavi och den antas ha väldigt gamla anor med tanke på att Georgien gör anspråk på att vara vinets födelseplats. 

Det är ett riktigt mörkt vin som hälls upp i glasen. Doften påminner mig om cabernet franc initialt med mörk frukt, svartvinbär och en filmjölksartad ton. Det är ungefär som att dofta på kylskåpskall youghurt. Röda bär och korinter tycker jag mig också ana. Med lite tid kickar sedan det här vinets doftmässiga signum in. Det räcker inte med att beskriva doften som stallig. Här snackar vi om gödselhögen jämte stallet. Den som är lagd åt det skämtsamma hållet har här en utmärkt kandidat att ställa upp på blindprovningen. 

Smaken tycker jag drar åt cabernet franc-hållet med svartvinbär som sekunderas av röda bär och rabarber. En kryddighet bidrar till att ge lite komplexitet. Kroppen upplever jag som medelfyllig och balansen är bra. Även i smaken återfinner jag ett hästskitsartat inslag som skänker en härligt rustik känsla. Frun är dock lite mer känslig och har lite svårt för att vinet påminner henne om en övermogen brie med ett drag av aceton. 

2008 Pheasant´s Tears Saperavi är måhända aningen för rustik, men när jag skriver dessa rader några månader senare är det med ett leende på läpparna. Det här var faktiskt ett av de roligaste viner som jag provat på länge. 

Varunummer: 71895
Pris: 149 SEK

Inga kommentarer: