måndag 1 april 2013

2010 Moulin-à-Vent Chateau des Jacques

Allt för ofta går jakten på kortsiktiga vinster ut över kvalitet och varumärke. Med jämna mellanrum plågas vi av att läsa om skandaler när producenter av vin eller andra livsmedel blir påkomna med fingrarna i syltburken. Konsumenternas förtroende kan sedan ta decennier att bygga upp igen. 

Jag kan inte låta bli att reflektera över detta när jag läser i senaste Decanter om hur producenter ondgör sig över att Beaujolais Noveau förstört marknaden eftersom konsumenterna förväntar sig billiga viner för omedelbar konsumtion. Se där en negativ konsekvens av förbättrat kassaflöde. Att jag själv tagit omvägar runt Beaujolais beror på några smakprov i brytningstid mellan 80- och 90-tal som effektivt vaccinerade mig för vidare utforskningar. Nu fick det i alla fall bli en flaska vid senaste varvet på det lokala bolaget. Förutfattade meningar är till för att utmanas. 

Château des Jacques förvärvades av Maison Louis Jadot 1996. Numera består egendomen av 70 hektar bland byarna Moulin-à-Vent, Morgon och Chénas. Druvan som används i dessa trakter är gamay. 

Vi avnjuter detta vin på min födelsedag tillsammans med oxrullader à la Mannerström. 

Doften är mörk med hallon, körsbär och nypon. Viol, charkuterier och en aning fat noterar jag också. Faktum är att jag associerar doften med viner från Pommard som jag provat. 

Kroppen uppfattar jag som knappt medelfyllig och med bra balans vad gäller den lingonartade syrligheten och de mjuka tanninerna. Frukten är åt det mörka hållet med hallon, körsbär och nypon som ackompanjeras av viol. Fathanteringen märks också. Skall jag vara något kritisk så hade jag uppskattat en något ljusare och mer bärig smak. Men gott är det likafullt och det har en bistrokaraktär som är tilltalande. 

Till maten fungerar vinet synnerligen väl och i mitt förtroende för Beaujolais är stärkt. Det här är en vintyp som jag kommer att utforska närmare. Vad gäller Château des Jacques Moulin-à-Vent tycker jag att det förtjänar att provas. 

Varunummer: 95358 
Pris: 159 SEK

2 kommentarer:

StefanAkiko sa...

Detta tyckte jag var ett utomordentligt menlöst vin, men med smak är det ju svårt att argumentera. Däremot så tyckte jag nog att 2011 Domaine du Vissoux / Pierre-Marie Chermette Fleurie Poncié var mer likt ett vin. Inte för att Beaujolais och jag riktigt kommer överens, men som du så klokt skriver: ens egna spöken är till för att utmanas :-)
StefanAkiko

Mr J sa...

Hej Stefan,

Det tog ett tag innan jag såg din kommentar. Men jag tog dig ad notam och provningsnoteringar kommer vad det lider.