lördag 30 mars 2013

2007 Barolo Tre Ciabòt Cascina Ballarin

Häromveckan drack vi en barolo till brässerade revbenspjäll. Vinet kom från producenten Cascina Ballarin har varit igång sedan 1928. Tre Ciabòt är en barolo som framställs av druvor från tre växtplatser, därav namnet som också syftar på de små hus som ligger på kullarna. Hos Cascina Ballarin är det lång tid på fat som gäller. Upp till två år på stora botti och tonneaux.

Doften är finstämd med söta körsbär, torkad frukt, läder, tobak, svart te och stendamm. Därtill noterar jag en doftkomponent som påminner om farinsocker och tjära. Fatlagringen visar sig i en förnimbar dillton som vanligtvis brukar tillskrivas viner från Rioja. En komplex och mycket trevlig doft så långt. 

När det gäller smakintrycket förvånas jag över hur avrundat och moget vinet känns. Tanniner och syrlighet är inte särskilt riviga. Kroppen upplever jag som drygt medelfyllig. Smaken är komplex med flera godsaker såsom jordgubbar, körsbär, läkerol, torkad frukt, tjära och farinsocker. Ofta förknippas barolo med ungdomligt oförlösta kraftpaket. Denna barolo bör snarare räknas bland eleganterna med sitt lätta och finstämda anslag. Men i vinet finner jag en charm och personlighet som är svår att värja sig mot. Även om jag är väldigt nöjd så är det är första gången under alla år som min fru faktiskt blir riktigt förtjust i en barolo.

Till maten fungerar vinet synnerligen väl och tömningstakten är generande hög. Cascina Ballarins Barolo Tre Ciabòt från 2007 upplever jag som mer eller mindre färdig för konsumtion och mycket väl värd att prova. Det enda som får mig att tveka något över att fylla källaren är att jag undrar om det finns så mycket utvecklingspotential med tanke på hur drickvänligt det är i dagsläget.

Varunummer: 71145
Pris: 339 SEK

Inga kommentarer: