lördag 16 mars 2013

2010 Xavier Grenache Vielles Vignes

På fredag är det kyckling och då är det fest. En Côtes du Rhône från Xavier slöt upp lagom till middagen. Druvblandningen är 85 procent grenache och 15 procent syrah. 

Doften är rättfram och okomplicerad med körsbär, mandel, salmiak, örter, mineral och en distinkt rökighet. Smaken innehåller även den mörk frukt med körsbär och hallon i främsta rummet. Kroppen är drygt medelfyllig och balansen är bra. Visst är vinet fruktigt, men det finns en fräschör som gör att det inte blir syltigt eller allt för tillrättalagt. 

Jag stannar där och nöjer mig med att konstatera att Xaviers Grenache Vielles Vignes är ett gott och okomplicerat vin som är perfekt till kommande grillaftnar. 

Varunummer: 2151
Pris: 85 SEK

4 kommentarer:

Leif sa...

Det kom ju bara en liten sändning av detta nu men tydligen ska det komma in i större mängder. Dom ville väl bara kolla av om det såldes. Dom är alltså bolaget.

Mr J sa...

Hoppas det säljer så att bolaget tar in mer. I så fall finns ju förutsättningar för en lyckad grillsäsong.

Janne sa...

Kul att höra eftersom jag precis köpt ett par att ha till grillaftnarna:)

Mr J sa...

Lycka till med grillandet. Jag tror jag vågar påstå att vinet även kan fungera i andra sammanhang.