söndag 10 mars 2013

2010 Dönnhoff Riesling Trocken

Tysk riesling är inte något som konsumeras allt för ofta hemma hos oss. Vissa skulle väl hävda att det närmast är att likna vid en karaktärsbrist som borde rättas till. Så kom det sig att en riesling från någonstans i Tyskland hamnade på middagsbordet en afton härförleden. 

Jag läser mig till att Nahe, där vinet kommer från, är en biflod till Rhen. En av de främsta vinproducenterna skall vara en Helmut Dönnhoff, vars familj producerat vin i trakten sedan år 1750.

Anledningen till att det var dags att prova ett vitt vin var att vi skulle äta torsk som krönts med pillede rejer. Ett synnerligen gott råd är att inte slänga räkskalen. Jag gjorde en fond på dessa och tillsatte sedan lite grädde och en skvätt citron. Ett enkelt sätt att göra en mycket god sås på. 

Vinet i sig väckte nyfikenhet på en gång med en väldigt fin och läskande doft med citrus, päron och melon i förgrunden och en aning honungssötma och en uns kryddighet därtill. 

Det är bra tryck i smaken med citrus, grapefrukt, päron och gröna äpplen. En tydlig smak av honung finner både jag och frun, men sedan går våra åsikter isär huruvida det är för sött eller ej. Jag känner inte så mycket mineral, men kanske kan anas en aning petroleumdestillat . Det finns en dovare ton i botten som ger lite extra komplexitet utöver det övergripande friska och fräscha intrycket. Eftersmaken är långsträckt. 

Jag tycker att det är rent ut sagt skitgott, medan min fru tvekar något på grund av att hon uppfattar vinet som för sött. En provad flaska från Dönnhoff gav mersmak och det kommer nog att hända fler gånger om vi kan hitta tillräckligt torra varianter.

Pris: 155 SEK

Inga kommentarer: