onsdag 13 mars 2013

2010 Chateau Mazeyres

Det är mer inspirerande att skriva om vissa viner än andra. Den gångna helgen provade jag 2010 Chateau Mazeyres från Pomerol. Den föregående årgången var inspirerande och gav mersmak. Det var också ett roligt blogginlägg att skriva. Den här gången får det bli en mer pliktskyldig notering. 

Jag blev faktiskt förvånad när jag började sniffa i glaset. Knappt något doftintryck överhuvudtaget att föra till protokollet. Plommon och körsbär kanske. Möjligtvis kaffe också. Men det var faktiskt skrattretande tillknäppt. Smakmässigt fortsatte det i samma stil med ett svalt intryck vad gäller frukten som kan sägas bestå av plommon och körsbär som drar åt det mörka hållet. Lite fat noterade jag också innan jag upp. Strukturen i sig uppfattade jag dock som lovande. 

Om årgång 2009 var generös och riktigt trevlig är 2010 så här långt en besvikelse. Mitt tips är att bunkra upp av 2009:an om man skall gå på dagsformen. 

Varunummer: 90701
Pris: 252 SEK

Inga kommentarer: