fredag 9 augusti 2013

2008 Brunello di Montalcino Castiglion del Bosco

Ett av de första viner som jag både provade och som jag sedermera lade undan några flaskor av återfinns i Systembolagets beställningssortiment i en elva år yngre tappning. Det är dags att återknyta bekantskapen. 

Familjen Ferragamo som byggt en förmögenhet på skor köpte Castiglion del Bosco 2003 och efter renovering och omvandling erbjuds i dag lyxhotell, golf, spa och annat som förknippas med den traditionella toskanska livsstilen för den som kan betala för sig. Vad gäller vinerna framställs numera ”Campo del Drago” Brunello di Montalcino, den basbrunello som jag hittade i beställningssortimentet samt en Rosso di Montalcino.

Det första som jag noterar är att övertagandet 2003 tyvärr gått ut över etiketten som förfulats sedan årgång 1997 som jag drack med välbehag en gång i tiden. Enligt etiketten har även alkoholhalten åkt upp till hela 15 volymprocent, och det är inte heller något som jag förknippar med en positiv utveckling.

I den eviga distinktionen mellan traditionalister och modernister som vinproducenter tenderar att underkastas tror jag att användningen av franska fat uppdelat på 30 procent nya och återstoden använda en respektive två gånger torde placera Castiglion del Bosco bland modernisterna. 

Med korken ur flaskan konstaterar jag snabbt att vinet är krampaktigt knutet. Röda bär, en aning körsbär, svart te och mineral anar jag mig till.

Smaken är mer generös med körsbär, röd citrus, mineral, en aning torkad frukt och fat. Syrlighet och kärvhet är ganska så avrundade. Alkoholen är faktiskt inte alls så kännbar som befarat, även om det ger en viss beska i svalget. Strukturen gör att jag förväntar mig stordåd, men innehållet ekar faktiskt lite tomt. Jag tror att det kan vara en konsekvens av att producenten velat skapa ett kraftbygge. Men bakom dessa ambitioner finns god sangiovesejuice som jag gärna sett mer av.

2008 års upplaga av Castiglion del Bosco är inte lika god som jag minns 1997. Det är ett gott vin, men inte så mycket mer än så och det finns bättre och mer prisvärda brunelloviner att botanisera bland.

Varunummer: 70619
Pris: 179 SEK

Inga kommentarer: