söndag 23 augusti 2015

2010 Brunello di Montalcino Torre della Trappola

Barone Ricasoli har utökat portföljen med en Brunello di Montalcino som dök upp på fredagens släpp på bolaget. 2010 är den andra årgången för detta vin. En del av receptet är 12 månader på franska fat och 14 månader på slavonska fat. Mer illavarslande är kanske att Systembolagets beskriver smaken bland annat med ”romrussin”. Det är inte riktigt vad jag förväntar mig i en Brunello...

Doften rymmer söt frukt med körsbär, viol och röd citrus. Över det hela vilar en tydlig kryddighet. Att vinet tillbringat lång tid på fat är inte något som jag tycker är uppenbart i doften.

Smaken är frisk och komplex. Det har gått fem år sedan skörd och två av åren har tillbringats på fat. Trots detta är vinet friskt och fruktigt. Körsbär, viol, röd citrus och en påtaglig kryddighet noterar jag. Kroppen är åt det fylligare hållet, men ger ändå ett slankt och rätt så elegant intryck. Eftersmaken är långsträckt. Det är med viss lättnad som jag inte hittar några romrussin bland smakintrycken. Till lammentrecôte med stuvad färsk vitkål, rödvinssås och rostad potatis fungerar vinet synnerligen väl.

Här är laddat med syrlighet och frukt som kommer räcka många år framöver och jag kommer därför följa projektet genom ett par inköpta buteljer. Om en sisådär fem år kommer nästa korkas upp. 

I urvalet av Brunello från årgång 2010 tycker jag att Torre della Trappola kvalar in på listan över viner väl värda att lägga undan.

Varunummer: 99592
Pris: 349 SEK

Inga kommentarer: