söndag 2 november 2014

2006 Bosquet des Papes Châteauneuf du Pape

För ett par veckor sedan fyllde dottern år och dagen till ära plockades en Châteauneuf du Pape fram. 

Doften är något knuten direkt ur flaskan. Fikon, körsbär, torkad frukt, salmiak och viss rökighet förnimmer jag. 

Smaken är även den något knuten, men ändå riktigt trevlig med sötmogen på gränsen till bränd frukt. Annat som jag smakar mig till är fikon, körsbär i likör, torkad frukt, lakrits och läkerol. Eftersmaken är långsträckt. En gnutta eldighet drar ner helhetsintrycket. Syrligheten är det inte så mycket bevänt med, och tanninerna kan nog räknas på ena handens fingrar. 

2006 Bosquet des Papes ett riktigt gott vin av tömningstakten i gästernas glas att döma. Och nog haglar superlativerna runt bordet. För egen del är jag inte lika entusiastisk då jag vill ha mer syrlighet och kärvhet för bättre spänst och fräschör.

Mina smakpreferenser har utvecklats och förtjusningen från några år sedan över Châteauneuf du Pape känns i dagsläget som bortblåst. 

Varunummer: N/A
Pris: 234 SEK

1 kommentar:

Anonym sa...

Den kommer tillbaka! Förtjusningen! Det är då man undrar varför man slutade köpa Chateauneuf ;). Alla producenter och årgångar är förvisso inte lika roliga men Chateauneuf kan fortfarande leverera!

Martin P