måndag 3 november 2014

2010 Borgogno Langhe Rosso

Som småbarnsförälder är jag glad över att jag inte behöver försörja mig på mitt vinintresse. Delar av året skulle jag inte kunna förlita mig på doft- och smaksinnena när de lamslås av förkylningar och andra farsoter som barnen plockar upp på dagis och i skolan. Det är vid sådana tillfällen som de mer intressanta flaskorna får vila i källaren. Därför fick ett spontaninköp rycka in istället i helgen.

Denna Langhe Rosso är en blandning av Barbera, Merlot, Freisa och Dolcetto. 

Doften, såvitt jag kan tala om en sådan med en snuvig näsa, skulle jag vilja beskriva som ytterst bärig med röda bär och tydliga hallon. En dammig grusväg och en antydan till fat bidrar till det positiva doftintrycket. Associationerna leder mig till Pinot Noir för den rena och bäriga doften påminner en del om enklare Bourgogne.

Tankebanorna kring enklare Bourgogne fortsätter när jag smakar på vinet. Smaken är förhållandevis fyllig med röda bär och hallon. Men det är framförallt den smaskiga bärigheten som slår an en sträng av vällust hos mig. Strukturen är högst drickvänlig med lena tanniner och en välanpassad syrlighet.

Borgognos Langhe Rosso är en riktigt smaskig bagatell som absolut förtjänar att provas.

Varunummer: 70384
Pris: 99 SEK

Inga kommentarer: