måndag 24 november 2014

2008 Castello di Monterinaldi Chianti Classico Riserva

Chianti är något av en favorit som jag gärna återkommer till. Så och den gångna helgen. Till en lättare middag med cannelloni, parmaskinka och fänkålssalami drog jag korken ur en Chianti som jag hittat i beställningssortimentet.

Castello di Monterinaldis riserva består till 90-95 procent av Sangiovese och de återstående procenten utgörs av Canaiolo och andra blåa druvor. Vinet har lagrats 24 månader på stora fat. Producenten räknar sig som en del av slow food-rörelsen och därför återfinns en sköldpadda på etiketten samt ett citat om att den som har bråttom bör ta det lugnt. 

Doften är något återhållsam, om än lovande. Röda och sirliga körsbär, svart te, röd citrus och kakaopulver noterar jag. Därutöver finns en antydan till mognadstoner.

Smaken är riktigt trevlig med röd citrus som övergripande intryck. Men visst finns där körsbär och svart te också. Kakaopulver finns också. Att det gått sex år sedan druvorna växte på rankorna märks på begynnande mognadstoner. Stilen är mycket intressant med en sirlig friskhet i stället för publikfriande fyllighet och fatrondör. Till maten fungerar konceptet fantastiskt bra och denna Chianti dröjer dig kvar i minnet.

Castello di Monterinaldis Chianti Riserva är för mig något av ett utropstecken och får en köprekommendation.  

Varunummer: 71610
Pris: 200 SEK

Inga kommentarer: