tisdag 10 februari 2015

2004 Cerbaia Brunello di Montalcino

Från Danmark kom för drygt tre år sedan ett tilbud om att köpa en Brunello till riktigt lågt pris. Om jag inte missminner mig kostade årgång 2004 av Cerbaias Brunello di Montalcino 139 kronor per flaska. Jag slog till på tilbudet och provade en flaska vid leverans. Nog tyckte jag att det var gott, men mer minns jag inte. Resten av flaskorna stuvades undan för att få vila sig i form fram tills nu. 

"Det smakar Italien" summerar min måttligt vinintresserade fru intrycken, och så mycket mer finns egentligen inte att tillägga.

Doften är mycket trevlig med körsbär som drar åt det söta hållet, svart te, läder, torkad frukt, farinsocker och en gnutta lakrits. Smaken innehåller även den solmogna körsbär och de där sandiga och kärniga tanninerna som jag är så svag för. Svart te, sötlakrits och torkad frukt är andra godsaker. Smaken är elegant och väldigt vital med tanke på åldern samtidigt som den är omisskänneligt italiensk med viss rustik.

Jag vet inte om det här är urtypisk Brunello, men nog är det Italien på flaska. Riktigt gott utan att vara stort. Av denna flaska att döma är det väl värt att hålla utkik efter fler tilbud.

Inga kommentarer: