söndag 8 februari 2015

2010 Schiavenza Barolo Broglio

Någon gång förra året kunde jag inte motstå ett tillbud om att köpa 2010 Schiavenza Barolo Broglio et Cerretta till så att säga primörpriser. Denna årgång skall enligt rapporter som jag tagit del av vara något särskilt. Så kom då tillfället i helgen när det var dags att dra den första korken för att se vad jag köpt för något.

Den första dagen är doften komplex och full av slöjor med förnimmelser av rök, lakrits, mentol, körsbär, jordgubbar och torkad frukt. Komplext och riktigt lovande.

Den första klunken är något av en smärre käftsmäll. Kroppen känns faktiskt aningen för liten i förhållande till de rejält muskulösa tanninerna som får munnen att snörpas ihop. Man kan nog säga att tanninerna inte rensar gommen, utan blästrar den. Även alkoholen märks och det är bra bett bak i svalget. Smakintrycken kommer faktiskt något i skymundan med körsbär, en aning kakao, lakrits, torkad frukt, jordgubbe, svart te och mentol som drar mot röd citrus. Eftersmaken är riktigt långsträckt. 

Efter den första dagen är jag faktiskt både smått chockad och något orolig, och undrar vart det här skall ta vägen. Det var inte riktigt vad jag väntat mig. Men dag två blir jag lugnad. Kroppen är fylligare, smakintrycken tajtare och det är lite mindre diskant över det hela så att säga. Dock märks alkoholen alltjämt. Låt mig säga som så att två glas 15 procentig Barolo räcker mer än väl för att knuffa en utschasad småbarnsfar över kanten.

Tilltufsad och berörd konstaterar jag att det här är en riktigt god Barolo som det skall bli roligt att följa under kommande år. Jag tror dock att det kommer dröja innan nästa flaska öppnas upp. Här är flera år i ryggläge som gäller.

Inga kommentarer: