onsdag 11 mars 2015

2009 Chateau d´Arlay

Jura är stekhett. Så mycket har jag begripit av flyktiga exkursioner bland sociala medier. Jag vill ju ge sken av att vara i takt med tiden så en flaska fick följa med hem till fredagskycklingen.

Doften är mycket trevlig med väldigt ren frukt som bjuder på hallon, körsbär och mineral och ett allmänt piggt intryck.

En allmänt salivframkallande syrlighet och kärvhet ger vinet en härligt rustik karaktär. Strukturen känns i munhålan på ett närmast italienskt sätt. Kroppen i sig är riktigt slank och frukten är ren och får mig att associera till hallon, körsbär och rentav en aning saltlakrits.

Här bjuds det rikligt med personlighet. Men till bräserad kyckling med rostad potatis och gräddsås vill det sig inte. Faktum är att vinet är lite för lätt för att samspela riktigt bra med maten. Det är också min enda invändning. Hade det funnits lite mer fyllning i vinet hade jag troligtvis blivit till mig i trasorna. Likafullt var detta en upplevelse som jag med glädje sätter upp på erfarenhetskontot.

Pris: 181 SEK
Varunummer: 92559


Inga kommentarer: