tisdag 6 januari 2009

Castello di Brolio 2001 vs 2000

De två sista dagarna på 2008 är det chiantidags. I höstas fick bolaget in en sändning Castello di Brolio i olika årgångar. Jag köpte en 01:a och en 00:a. Årgång 2001 dracks senast i somras då den köptes i Ricasolis slottsbutik, en femtiolapp billigare än vad dessa flaskor kostade. Då, tillsammans med Casalferro 2001, var provningssällskapet mycket nöjda med vad som fanns i flaskorna. Men så var det också en strålande dag i Toscana med trevligt sällskap och den svalkande poolen inom behändigt avstånd. Nu är det ca 35 grader kallare och sommaren känns mycket långt borta.

Den exakta sammansättningen av vinet varierar något år från år, men både 2000 och 2001 innehåller Merlot och Cabernet Sauvignon som komplement till Sangiovese.
Efter ett par timmar i karaff är det en helt underbar doft som kommer ur glaset. Det var länge sedan jag kände dess like och det skulle faktiskt räcka med att bara njuta av doften – nästan. Rik, komplex, med bordeauxtoner och visst finns en aning julmust där.
Smaken är kärv. Det är sura bär, rejäla tanniner och bitter mandel. Jag hade inte väntat mig så ordentligt tuggmotstånd. En riktigt lång eftersmak avslutar upplevelsen. Middagssällskapet bestående av fru plus svärfar var initialt mycket nöjda. Om jag ska jämföra med andra chianti classico jag druckit under hösten är brolion mindre elegant än Castello di Ama från samma årgång. Å andra sidan har är den mer traditionell och mindre fruktig är Castello di Fonterutoli 2004.

Helhetsintrycket är att det är ett mycket bra vin, men…jag hade väntat mig mer av mognad och elegans, och mindre av ungdomlig bråkighet. Helt klart ett vin som kommer att förbättras med ytterligare tid i källaren.

På själva nyårsafton var det så dags för Castello di Brolio 2000. I 00:an är det en om möjligt ännu bättre doft än 01:an, den känns mer mogen och med mer bordeauxtoner. Smaken går i samma tema. Det är mer mognad i de sura bären och tanninerna känns mer avrundade. Ett godare vin helt enkelt. Men fortfarande tror jag att det kommer att ytterligare förbättras med lagring och finns det några kronor att lägga på vin i januari så tror jag det får bli en eller ett par till av 00:an.

Som helhet är det en stor upplevelse att få dricka dessa viner, se att de har åldrats väl och har ytterligare potential. Ska man dricka det idag är 00:an rekommendera, på några års sikt kanske förhållandet är det motsatta, större än så är inte skillnaderna.

Inga kommentarer: