torsdag 1 januari 2009

Nyår 2008

Mr T. ordnar nyårsfirande. Väl innanför dörren och med hälsningsfraserna undanstökade bjuds på en Leclerc Briant Divine 2002. En doft med bröd, jäst, gula äpplen, nötter, källare och med viss jordighet noterar jag. Smaken är mycket bra med citrus, äpplen, en något oxiderad ton, med bra syrlighet och bubblor.

Till huvudrätten som baserades på lamm provade vi Montecalvi IGT 2001 från Jacqueline Bolli från Toscana som är gjord på sangiovese. Mr T. hade släpat hem det från någon semester i Toscana och jag har inte hittat någon hemsida eller säkra noteringar på cellartracker.

Doften var ursprungstypisk med sura körsbär, läder och allt eftersom tjära. Smaken var lika typiskt toscansk med körsbär, kaffe, avrundade tanniner och mycket ek. Riktigt god är omdömet.

Det andra vinet som provades var Marchesi Frescobaldi Tenuta Nipozzani Montesodi 2004 som är Frescobaldis försök till en "cru" enligt etiketten. Sangiovesebaserat och lagrat i 24 månader på ek. För flera år sedan provade jag det bland många andra i cantinan i Greve i Chiantiland. Det utmärkte sig som väldigt gott bland många andra goda viner och allt sedan dess har jag velat prova det mer ingående. Årgång 2001 fick väldigt bra recenssioner medan 2004 mottagits med mer ljumt intresse, med två glas i Gambero rosso som ett exempel.

Efter en stund i karaffen kommer en underbar tät doft med lakrits, likör, hawaiian tropic, björnbär, mörk frukt och limstift.

Smaken är mycket god. Blint hade vi tagit det för en nyavärldenshiraz. Söta björnbär, likör, vanilj, julkryddor och milda tanniner med överflöd av fat gör att ursprungstypiciteten saknas. Men det är rackans gott och om man är benägen till poängsättning enligt amerikansk modell så hamnar det lätt en bit över 90-strecket. Vinet känns drickfärdigt i dag och jag tror inte att det vinner på lagring.

Jag kommer inte att köpa fler flaskor av denna årgång. Men jag vill varmt rekommendera alla sangiovesefreaks att prova Montesodi 2004 eftersom det är ett gott, intressant och imponerande exempel på vilka möjligheter som druvan bär på. Vid en tur till Toscana kan det också vara värt att hålla utkik efter Montecalvi.

Inga kommentarer: