lördag 10 januari 2009

Le Tense Sassella 2005

Årets första inlägg handlar om grusade förväntningar, knappast något nytt för personer som provar vin. Det var ett tag sen jag provade Le Tense Sassella, det är ett vin som oftast får bra betyg och finns med i listan av Systembolagets mest prisvärda viner.

Därför blir något förvånad när jag känner doften av detta genomskinliga vin. Associationerna går till Bourgogne, vilket inte är så konstigt. Det är örter och bär, med ett inslag av fat. Mycket fin doft faktiskt som dock inte följs upp när vinet träffar gommen. Vinet känns aningen trött och lite stumt, samt är något glest. Jag önskar lite mer av tryck i smaken.

Jag vill understryka att det absolut inte är något fel på vinet, men det får inte min puls att slå snabbare, L instämmer och det hela blir något av en besvikelse. Kanske var det svåra förhållanden detta årgång i norra Italien. Hade jag inte provat vinet förut och med andra förväntningar hade omdömet kanske blivit något mer generöst, men jag skulle nog vänta tills nästa årgång kommer innan jag köper detta vin.

2 kommentarer:

Niklas Jörgensen sa...

Inga åsikter om vinet som det var evigheter sedan jag provade utan jag vill mest meddela detta var en blogg jag inte kände till! Trevligt fynd så här en onsdagskväll...

Länkar dig i min blogglista och hoppas få se mycket från Goda vinare framöver. Har en del läsning nu att gå genom...

Anonym sa...

Tackar tackar! Vi är två nybörjare på detta men positiv respons sporrar såklart till nya inlägg.