lördag 24 januari 2009

Prunotto Barbera d´Alba 2006

En efterhängsen förkylning gör att ambitionsnivån för min del denna helg stannar vid en Barbera d´Alba 2006 från Prunotto inköpt på Finlandsfärjan.

Det var länge sedan jag provade någon barbera, en gång i tiden drack jag det gärna. Nu är det dags att återknyta bekantskapen med denna druva och appellation i Piemonte som en del av mitt nyårslöfte.

När jag karafferar vinet på fredagen slår en doft av kronjäst upp först. Efter en liten stund tittar körsbär, plommon och te fram. Smaken består rätt så mycket av blåbär och lakrits med körsbärskärnor och snygg fatbehandling. Vinet är drygt halvfylligt med bra syrlighet och låg tanninnivå och ett uns av eldighet.

Låt oss konstatera att det inte är något vin för en djupare analys. Det är ett perfekt pasta- eller pizzavin eller med annan opretentiös och lättare mat. Men tyvärr är det lite för dyrt på bolaget, som har årgång 2007 av detta vin, om man ser till helhetsupplevelsen. Det finns roligare och billigare viner helt enkelt.

Inga kommentarer: