söndag 31 maj 2009

2007 Pittacum


Vinvärlden är full av regioner och druvor att upptäcka. Bierzo ligger i nordvästra Spanien och i de röda vinerna härifrån används en druva som heter Mencia. Det är tillräckligt för att jag skall bli nyfiken och plocka upp denna flaska från en hyggligt välrenommerade producent som heter Pittacum, och från vars hemsida jag lånat bilden då batterierna tog slut i digitalkameran.

Jag skall inte bli långrandig och berätta en massa om historia, ampelografi eller vinifieringstekniker i Bierzo. Inte för att jag inte vill, men vinlitteraturen och nätet ger synnerligen lite kunskap och konsortiets hemsida är på spanska.

Ur karaffen strömmar en god doft som är sötfruktig med hallon och björnbär åt godishållet och en del aromer som härrör från fatlagringen med vanilj som främsta komponent. Smaken är god med kärva och söta körsbär och björnbär med lite gräddkola och fatvanilj som klingar av med lite gräsighet och eldighet. Någonstans läste jag en teori om att druvan Mencia härrör från Cabernet franc, men jag associerar nog smaken med Rhône, och då närmare bestämt någonstans i skärningspunkten mellan Grenache och Syrah i en ung Côtes du Rhône.

Det är ett gott och rättframt vin för en rimlig penning som absolut förtjänar att provas. Men behållningen ligger väl närmast i att det är roligt att prova en udda druva från en vinregion som börjar låta höra om sig.

Varunummer: 95141
Pris: 118 SEK

Inga kommentarer: