torsdag 21 maj 2009

Radici Taurasi Riserva 1999



Mastroberardino kan man läsa mer om här
Det är ingen överdrift att säga att firman har ett grundmurat rykte.

Riservan innehåller 100 procent Aglianico som legat på fat i 30 månader. Denna årgång provade jag för något år sedan med gott resultat, så förhoppningarna är betydande.

Dessvärre grusas dessa tämligen omgående.

Det känns som att svära i kyrkan, detta vin får som regel lysande omdömen. Men inte av mig denna gång. Jag upplevde vinet som endimensionellt och träigt. Dessutom har det en eldighet, rivighet och en obalans som inte är så trevlig. Frukten är dessutom totalt intorkad. Jag inser att det är ett välgjort vin men det känns endimensionellt och allt annat än värt priset.

Som sagt, för något år sedan då jag och L drack samma årgång var jag betydligt mer imponerad. Har det trillat över kanten månne?

Varunummer: 96131
Pris: 269 SEK

Inga kommentarer: