onsdag 13 oktober 2010

2006 Aglianico del Vulture D´Angelo

En bit in i hålfoten på den italienska stöveln ligger Basilicata och Aglianico del Vulture. Där regerar Aglianicodruvan och appellationen fick DOC-status 1971. D´Angelo har producerat vin i ungefär ett sekel och i dag äger producenten 40 hektar. Enligt etiketten har vinet fått tillbringa 18 månader på fat. 

Doften är dov och djup med plommon, körsbärskärnor, dyig sjöbotten, kryddighet och viss jordighet. Smaken innehåller varm frukt bestående av körsbär, blodapelsin, plommon, kryddighet. Tack vare tiden på fat är syror och tanniner avrundade. Vinet är något slankare än vad jag förväntat mig och jag skulle nästan vilja använda ordet elegant. 

Det är absolut ett gott vin som hade behövt lite mer personlighet för att jag skall tända till på fler cylindrar. Det lämnar inte några bestående intryck. Men sett i förhållande till priset är dock vinet väl värt att prova.

Varunummer: 73693
Pris: 137 SEK

8 kommentarer:

Finare Vinare sa...

85 pix ställer kanske in förväntningarna på en mer lagom nivå?

http://shop.carlomerolli.dk/produkter/13-basilicata/920-2006-aglianico-del-vulture-doc-/

Kolla även in riservan och de vingårdsbetecknade versionerna för mellan 96 och 115 kr. De ger troligen bättre utdelning. Se här:

http://vinosapien.com/MyTastings?Actor=vs2400&Region=BAS

Mr J sa...

Hoppsan! Tack för tipset.

Måste erkänna att jag är intresserad av att prova -06 Canneto från samma producent. Den verkar dock också vara våldsamt överprissatt jämfört med vad den går för internationellt.

Finare Vinare sa...

Ja, 96 kr är onekligen bättre än 245.

Det funkar jättebra att beställa till Sverige från Carlo Merolli. DHL hem till dörren inom fyra dagar.

Moestue är en bra importör på många sätt men priserna är ibland rent norska. Knappast en komplimang...

Mr J sa...

Hellre danska än norska priser med andra ord. Carlo verkar ha ett bra sortiment så där skall jag nog botanisera mer.

castor fiber sa...

Skall testas via Carlo....

Apropå något helt annat: Tack för tipset angående Domaine des Croix som du skrev om för ett tag sedan. Riktigt bra och 'prisvärd'.

Mr J sa...

Försökte beställa av Carlo, men fick inte de finfina priserna. Tror man får se upp där lite grann.

Visst är Domaine des Croix bra. Roligt att jag kunde vara till hjälp där. Definitivt en egendom jag skall hålla utkik efter framöver.

Finare Vinare sa...

Hmm, vilka priser fick du?

De svenska nätkunderna får de priser som står i Carlos webshop, fast utan mängdrabatterna. Och det som står i DKK betalas med SEK. Åtminstone tills nyår.

Mr J sa...

Aha, det förklarar det hela. Jag har aldrig varit benägen att läsa det finstilta. Bra priser är det icke desto mindre.