onsdag 6 oktober 2010

2006 Barbaresco Canova

Det är alltid roligt när man får lära sig något nytt. Innan jag tog reda på mer om Ressias framställning av sin Barbaresco hade jag inte en aning om att ekfat kan framställas av olika slags ekar här i Europa. Jag trodde att vinproducenter använder sig av antingen europeisk skogsek (Quercus robur) eller amerikansk ek (Quercus alba).

Ressia har bland annat använt sig av 500-liters fat av trä från Allier gjorda på trä från bergek (Quercus Petraea eller Quercus Sessiflora). Och när jag läser på lite så visar det sig att ”franska fat” i vinsammanhang betyder att faten kan vara gjorda på antingen skogsek eller bergek eftersom de två arterna ofta återfinns sida vid sida i de franska skogarna.

Bergeken, till skillnad från den vanliga eken, särskiljs genom att ekollonen växer direkt på grenarna. Eftersom bergeken trivs på magrare jordar och växer långsammare tenderar strukturen att bli tätare än i skogseken. Det verkar inte vara så att de två ekarterna ger några avgörande skillnader i smak.

Ofta gillar vinproducenter att skriva ut från vilken skog som träet till ekfaten hämtats från. Alliers, Nevers och Tronçais är de mest kända. Men eftersom det framförallt är strukturen på träet och rostningen som avgör vilken karaktären på vinet anser många att det är tämligen ointressant från vilken skog faten härstammar från. Ytterligare ett skäl till att bortse från den geografiska ursprungsbetäckningen på fat är att detta är en helt oreglerad marknad… Om inte tunnbindaren på frivillig väg certifierar ursprunget så går det faktiskt inte att veta om ett fat framställts av ek från Ryssland eller Ungern. Eftersom det är stora skillnader i pris beroende på var träet härstammar från, och den franska ekproduktionen inte räcker för att stilla efterfrågan, fuskas det naturligtvis.

Azienda Agricola Ressia har pysslat med jordbruk sedan början av 1900-talet för att sedan 1997 huvudsakligen ägna sig åt vin. Ambitionerna är högt ställda vad gäller miljömedvetenhet och kvalitet i vingårdar och källare.

Doften är tämligen komplex med en dov och en aningen söt fruktighet där jag urskiljer körsbär, plommon, tobak, viol, läder, nagellack, stendamm och viss kryddighet. Något svårdefinierbart som påminner om mentol eller tallträ hittar jag också bland doftintrycken.

Tanninerna är sandiga och med viss rivighet. Syrligheten är även den markerad. Sambon tycker att vinet är ”ofärdigt”, och jag kan inte annat än att hålla med. Några år i ryggläge kommer sannolikt göra vinet mer lättillgängligt. Bland smakintrycken hittar jag körsbär, balsamico, mentol och fat. Eftersmaken är långdragen med torkad frukt och läder. Fantastiskt gott är det och jag beställer fler flaskor. Köprekommendation utfärdas härmed!

Varunummer: 88757 
Pris: 291 SEK

Inga kommentarer: